Fenomén ruleta : Existuje nějaký systém, který by z dlouhodobého hlediska dokázal vyhrávat v ruletě ??

10.02.2013 16:16

 

Ruleta jako výdělek

 

Vzhledem k tomu, že na internetu je velmi mnoho různých návodů, taktik a strategií, které jsou mnohdy k prodeji, tak se budu snažit v tomto článku objasnit, jak ruleta funguje a hlavně jestli je možné z dlouhodobého hlediska ruletu porazit.
Ruleta velmi zajímavá matematická hra, která je svým způsobem velmi zajímavá, protože se řídí tak jednoduchým matematickým systémem pravděpodobnosti z kterého hráči dělají složité výpočty, které jsou mnohdy v rozporu pravděpodobností a tím pak vzniká mnoho otázek, co je možné a co není a díky tomu se z rulety stal velký fenomén, který trvá již mnoho let. Vždy budou někteří lidé tvrdit, že ruletu opravdu poráží, ale je to opravdu možné? A nebo je to pouze chyba v jejich matematické neznalosti a nebo vliv variance, či jsou to pouze jen podvodníci ? Tuto skutečnost se pokusím objasnit.

Základní informace o ruletě
Ruleta je hazardní hra, jejíž název je odvozen z francouzského slova roulette, které znamená malé kolo. Základ rulety tvoří otáčivé zařízení, které se skládá ze dvou soustředných kol. Větší z nich je nehybné, menší se otáčí a je rozděleno na 37 (u francouzské rulety) nebo na 38 obarvených a očíslovaných dílů (u americké rulety). Během hry posílá krupiér kuličku po vnějším kole proti směru rotace menšího kola. Po chvilce kulička zpomalí a přejde do menšího kola, kde se usadí v jedné z třiceti sedmi částí.


Rozdělení rulety
U francouzské rulety je hrací kolo rozděleno na 37 dílů, 36 z nich je očíslováno od 1 do 36, ale tato čísla nejdou přesně za sebou. Polovina čísel má červenou a druhá polovina černou barvu. Jedinou výjimku tvoří číslo nula, to má zelenou barvu (u francouzské rulety). U americké rulety je navíc ještě přidán osmatřicátý díl, kterým je zelená dvojitá nula.

Ruletu je možné hrát v kasínech s krupiérem a nebo na internetu, kde je automatická ruleta a nebo dokonce je možné hrát online ruletu přes internet s live kamerou v kasínu a jednoduše uzavírat sázky přes internetové kasíno.

Historie
S myšlenkou rulety přišel už v 17. století matematik a fyzik Blaise Pascal. Byl v té době fascinován a uhranut myšlenkou sestrojení tzv. perpeta mobile. Ruleta byla poprvé hrána v roce 1796 v Paříži. V roce 1842 přidali Francouzi François a Louis Blanc sedmatřicátý díl „0“, který vychýlil pravděpodobnost výhry ve prospěch provozovatele rulety, ve Spojených státech amerických to šlo ještě dále a na začátku 19. století byl přidán ještě osmatřicátý díl, který byl označen symbolem „00“.

 

Možností sázení

Možné uzavírat různé typy sázek v nebo je různě kombinovat. Každá ruleta má svoji minimální sázku na jednu sázku a také maximální celkovou sázku v jednom kole.

Je možné sázet tzv. vnitřní sázky, to pokud chcete vsadit na čísla přímo uvnitř hracího pole a to :

Přesná - Jedno číslo = Zvolíte jedno číslo od 0-36 - Zisky 35 ku 1, při sázce 10Kč bude výhra, 360Kč(čistý zisk 350Kč)
Rozdělená - Jakákoliv dvě čísla = Zvolíte čáru mezi dvěma čísly, např. 0,1, 35,36 apod. - Zisky 17 ku 1, při sázce 10Kč bude výhra, 180Kč(čistý zisk 170Kč)   
Na uličku - Pokrývá tři čísla = Lze umístit průsečík čár, např. 0,1,2, 0,2,3 apod. - Zisky 11 ku 1, při sázce 10Kč bude výhra, 120 Kč (čistý zisk 110 Kč)  
Rohová - Jakákoliv čtyři čísla  = Označením průsečíku čtyř čísel např. 2,3,5,6 apod. - Zisky 8 ku 1, při sázce 10Kč bude výhra, 90Kč(čistý zisk 80 Kč)
 Na řadu - Pokrývá dvě sázky na uličku = Kombinace dvou uliček - Zisky 5 ku 1, při sázce 10Kč bude výhra, 60Kč(čistý zisk 50 Kč)

A vnější sázky: můžete si také vsadit mimo hrací pole:

Sloupec - Jeden ze tří řad z dvanácti čísel = Pole označení ,, 2 to 1" - Zisk 2 ku 1, při sázce 10Kč bude výhra, 30 Kč (čistý zisk 20 Kč) 

Tucet - Jeden ze tří polí z dvanácti čísel = Pole označené ,, 1st 12" ,,2nd 12" ,,3rd 12" (1-12,13-24,25-36), Zisk 2 ku 1,
při sázce 10Kč bude výhra, 30 Kč (čistý zisk 20 Kč)

Vysoká / nízká - Vysoká čísla (19-36) Nízká čísla (1-18) = Pole ,,1 to 18" ,,19 to 36" , Zisk 1 ku 1, při sázce 10Kč bude výhra, 20 Kč (čistý zisk 100 Kč)

Barva - Černá nebo červená čísla - Sázka na černé a nebo červené pole, Zisk 1 ku 1, při sázce 10Kč bude výhra, 20 Kč (čistý zisk 100 Kč)

Lichá/sudá - Sázka na sudé nebo liché číslo (Even, Odd), Zisk 1 ku 1, při sázce 10Kč bude výhra, 20 Kč (čistý zisk 100 Kč)

 

Herní systémy a strategie

Je opravdu mnoho různých systémů, které je možné uplatnit při hře, například Fibonacci sequence, Labouchere, D’Alembert systém a mnoho dalších, ale takovým nejznámější a nejvíce diskutovaným a zároveň velmi ošemetným je systém zvaný :

Martingale [mártyngejl] což je strategie sázení v hazardních hrách (nemusí být jen ruleta), jejíž základní varianta se týká her, kde se v případě výhry hráči jeho sázka zdvojnásobí (např. sázení na barvu v ruletě). Martingale spočívá ve zdvojnásobení vsazené částky v případě prohry v minulém kole. V případě výhry se tak hráči jeho prohrané peníze vrátí zpět ještě s původní vsazenou částkou navíc. Ačkoliv strategie vypadá lákavě, ve skutečnosti by byla výhodná pouze za předpokladu, že by sázející disponoval nekonečně velkými prostředky. Jinak je z matematického hlediska strategie pro hráče vždy nevýhodná, a to tím více, čím déle hraje. Rychlý exponenciální růst nutných sázek v případě po sobě jdoucích proher totiž vede k bankrotu hráče, který vlastní jen konečné prostředky. Navíc systém naráží na řadu praktických problémů, jako je horní hranice povolených sázek, které jeho užití ještě více omezují. A to je další důležitá věc. Omezení částek. Proto někteří si právě myslí, že když počkají na nějakou sérii po sobě jdoucích barev, tak že jim to nějak pomůže. Na obyčejné ruletě, která se řídí matematickou pravděpodobností, tak není až tak výhodné se domnívat, že pokud padne červená 8x po sobě, že po deváté padne s jinou pravděpodobností, v tom je ruleta zcela chladná a každé nové zatočení nezávisí na předchozím. Protože variance nezná historii. (Pokud nevíte, co znamená slovo variance, přečťete si článek, který jsem psal na toto téma zde) Jednoduše řečeno, pokud padne například červená barva 10x po sobě, tak další ,,točka" tak pravděpodobnost, že padne opět červená je stejná jako u první, takže 48,6 %. Zkrátka to co padlo před tím, nehraje žádnou roli na to, co padne poté.
Někdy se uvádí, že důvodem omezení sázek v kasinu je právě omezení hráčů hrajících martingale, nicméně předpoklad, který za tím stojí, je chybný. Takový hráč nemá z dlouhodobého hlediska žádnou matematickou výhodu oproti jiným systémům sázení či dokonce proti naprosto náhodnému pokládání sázek.

Pokud bychom se podívali na celý systém Martingale podrobněji a více v číslech, tak zjistíme reálné možnosti výher a proher. Použiji tedy jeden příklad z jedné knihy.......

,,Předchozí úvahy byly založeny na hledání očekávané hodnoty výhry či prohry, tedy vztahu mezi tím, jaká je pravděpodobnost, že prohrajeme, a kolik v tom případě prohrajeme. Můžeme k problému přistoupit i odjinud a ptát se, jaká je pravděpodobnost, že užitím martingalu nezbankrotujeme dříve, než zdvojnásobíme částku, s kterou jsme do kasina přišli.
Vezmeme-li v úvahu stejné podmínky jako výše, můžeme se ptát, jaká je pravděpodobnost šesti po sobě jdoucích proher, když sázíme jen na červenou/černou či sudou/lichou. Ačkoliv pravděpodobnost šesti po sobě jdoucích proher ze šesti roztočení je vcelku malá (2.1256%), s rostoucím počtem roztočení stoupá velmi rychle.
- Při 68 roztočeních je šance 50.3% , že prohrajeme šestkrát v řadě.
- Při 150 roztočeních je šance 80.6% , že prohrajeme šestkrát v řadě.
- Při 250 roztočeních je šance 95.3% , že prohrajeme šestkrát v řadě.
Abychom zdvojnásobili naši původní částku 6 300 Kč s tím, že náš první vklad je 100 (jako výše), potřebovali bychom minimálně 63 roztočení (v extrémně nepravděpodobném případě, že bychom všech těchto 63 roztočení vyhráli napoprvé), maximálně 378 roztočení (ve stejně nepravděpodobné variantě, že vyhráváme každé kolo právě až při 6 roztočení). S velkou pravděpodobností budeme potřebovat kolem 150 roztočení. Nicméně již při 150 roztočeních máme pravděpodobnost šesti po sobě jdoucích proher 80.6% (viz výše)"

Sestavil jsem takový graf, kdy první sázka je 1 žeton a máme celkově 1 000 žetonů.

Jak je vidět na grafu, tak už v 200 hře přichází série deseti po sobě jdoucích černých barev, ale poslední sázka žetonů za 521 vyšla, na další sázku už by nebyly prostředky, protože by nám zbylo pouze 67 žetonů. A v 1006 hře přichází řada 11 po sobě jdoucích černých barev a mi jsem se propadli z 1487 žetonů na částku 464 žetonů a nemáme už další, protože na další sázku je potřeba 512 žetonů, ale v příkladě jsem použil jakoby další žetony a doplatil jsem do těch 512, ale následně opět prohra, která už znamenala doplatit dalších 2048, což jsem opět udělal a to už byla výhra a dostali jsme se pouze na 1488 žetonů, tedy celkové naše riziko bylo 4095 žetonů, abychom získali 1 žeton. To znamená, že pravděpodobnost, že padne červená barva je 48,6 % a mi riskujeme 4095 žetonů, abychom bude získali jeden žeton a nebo ztratili všechno. To jsou situace do kterých Vás systém Martingale dostává. Ale přišla pro nás naštěstí v tomto příkladě výhra a získali jsme o jeden žeton více, ale hned v 1068 hře, což je pouze 50 her poté, co jsme šli do mínusu, přichází opět řada po sobě jdoucích černých barev a zase přicházíme o celý bankroll, který už byl nad 1 500 žetonech. To byl pouze příklad, další simulace bo dopadla úplně jinak, například bychom přišli hned v první hře o vše a nebo třeba až v 2 000 hře, ale vždy by k tomu došlo.

Poté jsem ještě udělal další simulaci a to tentokrát jsem nesázel od 1 žetonu, ale od 0,1 žetonů a kolem třítisícé hry přišla řada 15 po sobě jdoucích černý barev a všechny žetony jsme přišel také. Opět takové série budou a také i větší. Čím více her odehrajeme, tím je větší pravděpodobnost že se setkáme s delší řadou po sobě jdoucích čísel stejné barvy po sobě jdoucích.


Klasické sázení na červenou a černou můžeme nahradit i jinými hrami. Limitní případ nastává např. při házení mincí, kde mají obě dvě strany stejnou pravděpodobností hodnotu a pravděpodobnost prohry je tak stejná jako výhry (platíme-li za výhru dvojnásobek vsazeného, jedná se tedy o spravedlivou hru – takovou však v kasinech nenajdeme). Tam je při 150 roztočeních šance, že prohrajeme šestkrát za sebou, 70.7%. V jakékoliv hře, kde je pravděpodobnost prohry větší než 50%, je tedy i tato hodnota vyšší.
Naše úvahy byly založeny na šesti po sobě jdoucích prohrách. Ve větších kasinech lze sázet i větší částky a mohli bychom naše sázky po prohře zdvojnásobovat i vícekrát. Bez ohledu na to však pravděpodobnost zdvojnásobení naší částky dříve, než zbankrotujeme, zůstává stejná. Musíme totiž sice prohrát vícekrát než šestkrát v řadě, aby došlo k bankrotu, zrovna tak ale musíme hrát déle, abychom naše peníze zdvojnásobili.


Je možné ruletu matematicky porazit ? 
V dlouhodobém hraní, přesněji pokud se počet her limitně blíží nekonečnu, je ruleta vždy pro vás ztrátová. Ztráta závisí pouze na výši sázky. Na klasické ruletě s jednou nulou to je 1/37 vkladu. Kdybychom hráli ruletu bez nuly a procentuální zisky by zůstali zachovány, tak bychom byli z dlouhodobého hlediska na nule, řečeno ,,breake even". Ale vzhledem k tomu, že je tam nula, tak nám to trošku promíchá počty a to konkrétně tak, že každou sázku jsme v mínusu cca 2,7% a to ať vsadíme na číslo přímo a nebo třeba na barvu atd.. Protože to není 50 na 50 , ale procentuálně je to 18/37 = a to je 48,6 % a to právě díky nule. Takže pokud vsadíme 1 000 Kč, dlouhodobě ztratíme přibližně 27 Kč v každé hře. To znamená předpokládaná hodnota každé sázky za 1 000 Kč je - 27 Kč. A je jedno jestli vyhrajeme a nebo prohrajeme, ale reálná hodnota je mínusová z dlouhodobého hlediska. To jestli bude v zisku a jak dlouho budeme vyhrávat a nebo kde prohrajeme je způsobeno pouze vlivem variance, takže lépe řečeno dílem náhody. 

Závěr

Jak řekl Albert Einstein  „V ruletě nemůžete nikdy vyhrát, leda byste ukradli peníze přímo ze stolu,“  Zkrátka a jednoduše vydělává pouze majitel rulety, tedy kasino a nebo online herna, pak může vydělat člověk, který prodává systémy, které stejně nefungují a nebo affiliate partneři.

Nenechte se ovlivnit žádnými návody a ani velmi důvěryhodně vypadajícími prodejci, kteří mohou nabízet i osobní schůzku, kde systém zaučí. Mohou se objevit také typy prodejců kteří tvrdí, že používají mechanické způsoby, ale jedná se většinou o systémy, které jsou nastaveny tak, aby člověk hrál opatrně a tím snižují rychlost případné ztráty, každopádně jsou to systémy nastavené na varianci, kde stejně z dlouhodobého hlediska nikdo v plusu neskončí.

Ruletu je tedy možné pojmou jaká zábavu, či adrenalinové odreagování a vždy si vyčlenit pouze určité částky na prohry. Obecně ale hrozí riziko závislosti, což každému může způsobit velké problémy. Najčastěji tomuto propadají lidé, kteří mají tzv. ,,štěstí začátečníka" kdy poprvé třeba vyhrají peníze a vybudují si pocit snadno získaných peněz společně s adrenalinem a pro velké procento těchto lidí, kteří vyhrají při první náštěvě kasina, to nebude poslední hra.

 
TOPlist

Stáhněte si zdarma !

AUDIO K POSLECHU. Nejslavnější kniha o tom, jak být bohatý - Bohatý táta chudý táta, kterou napsal Robert Kiyosaki.

Sledujte 

Novinky dne

TOPlist
omi-bannera-120x600.png